Rendhagyó kampányba kezdett az Egészség Hídja Összefogás Egyesület, a hagyományos rózsaszín lánchídi sétát 11. alkalommal megszervező, legnagyobb mellrák ellenes hazai civil egyesület. Ezúttal művészek, sportolók, politikusok, a támogató vállalatok dolgozói, de akár az utca emberei is rögzíthetik rózsaszín szalagokra írva a betegség elleni küzdelemmel kapcsolatos gondolataikat, vagy épp üzenhetnek szeretteiknek a szűrésre, önvizsgálatra való figyelemfelhívás céljából.
“A gazdasági válság ugyan megnehezítette a munkánkat, hiszen a kezdeti nagy támogatók közül már csak a Lánchíd rózsaszín világítását biztosító cég maradt mellettünk – idézi a Weborvos cikke Körtvélyes Évát, az ország legrégebbi non-profit szervezetének elnökét, – de látjuk a munkánk eredményét: egyre magasabb az államilag szervezett szűréseken résztvevő behívott nők száma. Ez 2010 és 2011 között 6%-kal emelkedett, így most 45% körül mozog az országos arány.”
Az összefogás fokozottabb kiterjesztésére született a “Szalagcímem a mellrák ellen” kampány, melynek célja a mozgalomban résztvevők számának növelése úgy, hogy a csatlakozók a mozgalom szimbólumát a mellrák elleni küzdelemmel kapcsolatos személyes üzeneteik rögzítésére használják. A kampány üzenete, hogy a mellrák elleni küzdelem minden időben fontos társadalmi ügy, amiért ezúttal az egész ország egy emberként fog össze.
Éttermek, szállodák, szórakozóhelyek helyezik ki októberben a rózsaszín szalagokat, az ország több városában pedig szervezett figyelemfelhívó sétákon gyűjtik az aláírt darabkákat, melyekből – az egyesületnek visszajuttatva – október 28-án délután 3 órakor végül összeáll az ország leghosszabb és egyben legszemélyesebb rózsaszín összefogás szalagja a résztvevőkkel szervezett flash mob formájában, a rendezvénynek helyet biztosító hotel előtt, a Lánchíd pesti oldalán.
Akihez nem jut el a valóságos szalag, az egyesület Facebook oldalán (Facebook.com/rozsaszin.lanchid) írhatja fel üzenetét egy virtuális szalagra, amely a bekapcsolódók számának növekedésével az egész országot behálózza.
Az országos kampány budapesti Vörösmarty téren vette kezdetét, ahol egy kávézó “Pinktober” néven futó mellrák kampányának indulásaként a dolgozók rózsaszín szív alakú flashmobot szerveztek. Itt születtek meg az első szalag-üzenetek, amelyeket többek között a kávézó is egész hónapban gyűjteni fog “Beírock a mellráknak!” címmel. Ugyanitt október 18-án az egyesület arcai több énekessel és színésszel együtt tanulták meg a pink koktélok keverésének technikáját, majd október 25-én egy mellrák elleni jótékonysági koncerten a Nyári lányok lépnek fel édesapjukkal.
Az egyesület munkáját segítő cégek közül egy cég mellrák elleni rózsaszín ollói még a boltokban vannak és egy év végéig tartó vásárlói nyereményjáték szerencsés nyertesei egy fővárosi étteremben vacsorázhatnak az egyesület arcai mellett Giannival és Baronits Gáborral. Az egyik gyógyszercég az október 28-i lánchídi rendezvényen pedig egy új, mellönvizsgálatot segítő okostelefon alkalmazást fog bemutatni.
Az Egyesület fővédnöke 2012-től Áder Jánosné Herczeg Anita, a köztársasági elnök felesége.
Kapcsolódó cikkek:
A mellrák nem egyetlen betegség: tíz altípust is elkülönítettek
Emlőrák: új kezdet a diagnózis után
Az emlőrák célzott biológiai kezelése
Az emlőrák előfordulása
Mozgással a mellrák ellen