A dohányfüstmentes életet meghirdető HELP kampány hat év után idén lezárul. A valaha létező egyik legnagyobb közegészségügyi figyelemfelkeltő programot az Európai Bizottság indította el 2005-ben azzal a céllal, hogy felhívja az európai fiatalok figyelmét a dohányzás veszélyeire. Az egyik legfontosabb célkitűzés volt, hogy meggyőzzék az embereket arról, hogy ne kezdjenek el dohányozni, valamint segítsenek a dohányosoknak a leszokásban. A fő célcsoportot a 15 és 34 év közöttiek alkották, különös tekintettel a fiatalokra és a hátrányos körülmények között élőkre.
Amint a Weborvos összefoglalójából kiderül, a HELP egy széleskörű kommunikációs kampány, televíziós, online és közösségi média jelenléttel, valamint rendezvényekkel – magyarországi kezdeményezésekről a Daganatoserek.hu oldalon is írt adtunk.
A kezdeményezés alapvetően internet alapú, melynek célja, hogy elvezesse a fiatalokat a 22 nyelven elérhető HELP honlapra. A weboldalra látogatók tájékozódhatnak a dohányzás veszélyeiről, valamint kapcsolatba léphetnek a partner ifjúsági szervezetekkel és megtalálhatják egyéb dohányzásellenes programok részleteit. A honlapokon a fiatalokat megcélzó különféle bannerek és játékok mellett a weboldalra látogatók elmondhatják komoly vagy abszurd leszokást segítő tippjeiket is. A honlapon Európa-szerte több mint 1400 tipp gyűlt össze.
Fiatal művészek készítették a program Helpers című, kifejezetten webre készített sorozatát. A rajzfilmek úgy szóltak a fiatalokhoz és mutatnak rá a dohányzás veszélyeire, hogy közben szórakoztattak is. A HELP kampány során összesen nyolcféle reklámfilm futott országos televízió csatornákon. A filmek alapjául azok a tippek szolgáltak, melyeket a fiatal európaiak tettek közzé a HELP honlapján. A filmek rendszerint abszurd, vicces tippeket jelenítettek, majd a reklámok végén a nézők figyelmét felhívták arra, hogy valódi segítséget a HELP weboldalán kaphatnak.
Az EU összes tagállamában számos rendezvénnyel várták az érdeklődőket. A rendezvények látogatói tanácsokat kaphattak a dohányzásról való leszokással, a dohányzásra való rászokás és a passzív dohányzás elkerülésével kapcsolatban, ingyenesen megmérhették a tüdejük szén-monoxid szintjét, hogy lássák milyen hatással van a dohányzás a szervezetükre. A HELP munkatársai a hat év során közel 1400 rendezvényt bonyolítottak le, és 575 455 szén-monoxid tesztet végeztek el Európa szerte. Magyarországon összesen 83 eseményen találkozhattak az érdeklődők a HELP csapatával.
A HELP kampányához számos graffiti művész csatlakozott Európa-szerte. Az Európai Unió tagállamaiban megrendezett eseményeken a Street Art művészei egy sor alkotásban jelenítették meg a HELP kampány üzenetét. A saját műveik megalkotásán kívül a művészek segítik és tanítják a HELP események látogatóit is, akik így a graffitin keresztül kifejezhetik a dohányzással kapcsolatos érzelmeiket és véleményüket. Két magyar művész a Múzeumok Éjszakáján a Hősök terén egy hatalmas graffitival hívta fel az emberek figyelmét a dohányzás elleni küzdelem fontosságára.
A magyar fiatalok kreativitásukat nem csak a rendezvényeken, hanem a HELP által szervezett rajzpályázaton is kiélhették. A program részeként 2010-ben az általános és középiskolás diákok szabadon választható technikával kellett egy rajzlapnyi felületen megfogalmazniuk leszokást segítő tippjüket, ötletüket. A képzőművészekből és a HELP kampány képviselőjéből álló zsűri összesen 469 pályamunka közül választotta ki a nyerteseket. A legjobb alkotásokat a HELP Street Art rendezvényén tekinthette meg a nagyközönség.
Kapcsolódó cikkek:
A nõknek is joguk lett a tüdõrákhoz
Legyen rosszabb a dohányfüst!
Mindenféle füst megviseli a tüdõt
A light cigi is erõs méreg
Egyre fiatalabbak a tüdõrákosok, több a nõbeteg